Als moderne recruitment marketeer heb je ongelofelijk veel mogelijkheden, maar ook een aantal valkuilen. Noem me een optimist, maar ik denk dat we een hele mooie, innoverende tijd tegemoet gaan waarin marketeers alle mogelijkheden steeds beter gaan gebruiken! Dit zijn mijn 9 tips om in dit moderne marketing landschap een voorsprong te nemen.

Tip 1: Onderscheid je met creativiteit

Goed doordachte, aantrekkelijke ontwerpen en teksten zijn essentieel om mensen aan te trekken. Veel bedrijven verdrinken in de ruis van alle gelijksoortige communicatie van concurrenten. Zorg voor een fris beeld en geluid dat onderscheidend is! Zo hebben wij de perfecte match gevonden in het creatieve bureau Vruchtvlees.

Tip 2: Ga voor ondersteuning #inbound marketing

Denk niet alleen aan de informatie die jij aan je doelgroep wilt geven, maar aan de informatie die jouw doelgroep wilt vinden. Dit is een wezenlijk verschil! In tegenstelling tot traditionele sales- en marketing technieken zoals cold calling, e-mail en reclame, beantwoord je met inbound marketing de vragen van je doelgroep. Wees niet bang om transparant te zijn en informatie te delen. De concurrentie leest je artikelen, maar hun klanten ook!

“Denk niet alleen aan de informatie die jij aan je doelgroep wilt geven, maar aan de informatie die jouw doelgroep wilt vinden. Een wezenlijk verschil!”

Tip 3: Test alles A/B

Gebruik A/B-test campagnes met iedere keer een afwijkend element om je kandidaten te leren kennen. Welke titel werkt het beste? Adverteer je op zoekmachines en vacaturebanken, of ga je juist voor display advertising? Zijn kandidaten eerder geneigd om op een van je artikelen of juist een van je vacatures te klikken? Met A/B-testen kun je dit soort vragen beantwoorden en je advertenties optimaliseren. Beginnen? Ik kan internetbureau Elephant van harte aanbevelen.

Tip 4: Ga bewust om met automatisering

Recruiters worden vaak gezien als machines die iedereen als een nummertje behandelen. Ga dat sentiment tegen, door op een zo persoonlijk mogelijke manier met kandidaten om te gaan en te reageren op alle berichten. Oprechte betrokkenheid is key!

“Recruiters worden vaak gezien als machines die iedereen als een nummertje behandelen. Laten we dit gevoel niet versterken.”

Tip 5: Kortetermijn oplossingen, langetermijn effecten

Ik heb gemengde gevoelens bij clickbaits, sign-up gates en remarketing campagnes. Het kan erg handig en effectief zijn, maar het moet persoonlijk contact niet in de weg staan. Een persoonlijke ergernis: overmatig gebruik van remarketing campagnes zonder limiet, waarbij je nog weken nagezeten wordt met advertenties over een onderwerp waar je 1x iets over heb opgezocht. Heb jij ook dergelijke marketing ergernissen? Ga bij jezelf na of je je hier niet zelf ook schuldig aan maakt.

Tip 6: Ambassadeurs? Je medewerkers!

Een bedrijf is altijd gebaat bij goede ambassadeurs. De beste ambassadeurs van je bedrijf zijn de eigen medewerkers. Zorg er dus voor dat de bedrijfscultuur geworteld is bij al je medewerkers. Zorg dat de cultuur en waardes zelfs al tijdens het sollicitatiegesprek ter sprake komen. Als zij die goed uitdragen, is dat het beste visitekaartje dat je kunt hebben.

“De beste ambassadeurs van je bedrijf zijn de eigen werknemers”
Vacature Header Daan Managing Director Decom Technology People en Tom Marketing Business Intelligence Overleg

Tip 7: Wees je bewust van je online aanwezigheid

Werkzoekenden zoeken steeds vaker naar de medewerkers van het bedrijf waar ze solliciteren. Dit helpt ze in de beeldvorming van de bedrijfscultuur en van de toekomstige collega’s. Zorg er dus voor dat het hele team zich bewust is van hoe ze online aanwezig zijn. Good to know: des te hoger de functie, des te belangrijker de bedrijfscultuur.

Tip 8: Blink uit op social media

Het aantal volgers op social media is belangrijk, maar veel belangrijker is de kwaliteit van je volgers en je imago. Neem eens een paar minuten de tijd om zo neutraal mogelijk naar je profielen te kijken. Stralen de look en de gedeelde content uit wat je uit wilt stralen? Blijf dicht bij jezelf en laat zien waar je krachten liggen.

“Blijf dicht bij jezelf en laat zien waar je krachten liggen.”

Tip 9: Zet analytics in om aan iedere stap waarde toe te kennen

Google Analytics biedt geweldige mogelijkheden voor recruitment marketing om de bronnen van voorafgaande bezoeken mee te nemen in je analyse! Door middel van goed ingestelde doelen en het inrichten van UTM tags bij je referral links, kom je al een heel eind!

Heb jij ook nog marketing tips?

Ik kijk er naar uit om ze te lezen op LinkedIn of Twitter!

Vers op het blog
Advitronics
allinq
Alliander
BAM
Belgacom
Centric
Enexis

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vergroot kaart