Samen met een team van Decom’ers gingen wij de geweldige uitdaging aan om voor het goede doel een serieuze drieduizender bergtop te beklimmen!

Geschreven door: Nance Van Bogaert

prechallengeIn februari 2014 maakten mijn man Dave van Bogaert en ik kennis met de armoede in Nairobi tijdens een reis naar Mount Kilimanjaro. Ondanks de armoede waren de inwoners ontzettend gastvrij en behulpzaam. Tijdens de rondreis werden wij ons er steeds sterker bewust van dat de kloof tussen Europa en Afrika nog altijd erg groot is. Na thuiskomst liet het idee ons niet los om een volgende beklimming in het teken zetten van een goed doel. Hieruit is de Decom Challenge ontstaan.

"Ondanks de armoede, waren de inwoners ontzettend gastvrij en behulpzaam."
Boekenverkoop

Samen met de rest van het Challenge Team (Daan, Zuzana, Danny, Anke, Natascha, Stephanie) zijn we enthousiast aan de slag gegaan om extra donaties te werven. Zo werden er spullen verkocht op diverse rommelmarkten en werden er een aantal gezellige diners en lunches georganiseerd. Daarnaast werd er uiteraard hard getraind om fysiek goed voorbereid te zijn.

Watervallen, steenbokken en bergtoppen

Op 29 Augustus 2015 was het zo ver: de start van de challenge-week! Met een indrukwekkend bedrag van ruim 4.800 euro op de teller, gingen we de bergsportweek van start. We verzamelden ons op het basiskamp te Valsevarenche, aan de voet van de Gran Paradiso, Italië. Alleen de heenreis was al geweldige beleving. Over de col St. Bernard en via Aosta richting het basiskamp. Door het lange dal van Valsevarenche met watervallen, steenbokken en bergtoppen onderweg. Prachtig! De week begon spectaculair met een behoorlijk pittige tocht vanaf ons basiskamp. Maar liefst 1200 hoogtemeters door bossen, alpenweiden en over rotsen. We gingen steeds verder omhoog tot aan de voet van de adembenemende gletsjer Gran Neyron op zo’n 2.750 meter hoogte. We stoppen daar bij het meertje. Boven ons torent de gletsjer nog tot 3.403 meter uit. Een formidabel uitzicht en een mooi doel van deze eerste dagtocht. Het werd een serieuze tocht. We waren dan ook moe maar voldaan toen we die eerste avond terug kwamen bij het basiskamp.

Decom Challenge Bruggetje
Meertje
“De week begon spectaculair met een behoorlijk pittige tocht vanaf ons basiskamp.”

De volgende twee dagen stonden in het teken van een eerste topbeklimming, namelijk die van de Punta Rossa (3.630 meter). De eerste dag liepen we vanuit het dal van Cogne omhoog naar de Rifugio Victorio Sella. Toen we bij de hut aankwamen konden we nog heerlijk genieten van het zonnetje, om ons vervolgens klaar te maken voor de eerste topbeklimming.

De eerste top beklimming

Na een gezellige avond en lekker eten in de hut, stonden we om 5:30 uur al paraat voor vertrek. Met vier mensen van ons team en onze gids Albert gingen we in het donker naar buiten. Het pad werd al snel steiler. Eenmaal bij de col aangekomen, werd de omgeving rotsachtig. We moesten over blokken en grindpaadjes verder omhoog slingeren. Daarna langs een gletsjer via de graat omhoog en niet te vaak kijken in de 900 meter diepe steile afgrond naast ons. Wat een avontuur! Wat een spannende ervaring! Op woensdag hadden we een rustdag. Deze hadden wij en ons spieren ook hard nodig. We genoten met z’n allen van een middagje relaxen in het historische centrum van Aosta. Daar maakten we ons gereed voor de finale topbeklimming op de laatste twee dagen van onze Challenge Week.

“Om 5:30 uur worden we weer gewekt door Albert.”

Rond het middaguur vertrekken we naar het startpunt van onze volgende tocht. Vanwaar we onze wandeltocht richting Rifugio Benevolo (2.285 meter) starten. Het is een relatief korte, maar ook weer pittige tocht. We stijgen zo’n 600 meter tot aan de Rifugio waar we overnachten. Die middag wordt er een wijntje gedronken, een potje gekaart en wederom lekker gegeten in de hut. We gaan vroeg slapen (wat hebben we gelachen met z’n allen op één kamer). Om 5:30 uur worden we weer gewekt door Albert.

3.344 meter omhoog

Ook nu weer vertrekken we in het donker en gaan we met hoofdlampjes de bergen in. Het pad slingert weer snel hoger en hoger en de lichtjes van de hut worden alsmaar kleiner. Als we op de col aankomen, begint het zonnetje zijn weg over de toppen te vinden. We lopen nu richting gletsjer. Eenmaal bij de gletsjer aangekomen, winnen we eerst nog wat hoogte over de graat. Daarna binden we stijgijzers onder. We vormen twee touwgroepen en we gaan zigzaggend over de gletsjer verder omhoog. Tussen de gletsjerkloven door lopen we verder omhoog en uiteindelijk komen we aan bij een puinveld dat over gaat in een graat van rotsblokken. Met wat kletter en klauterwerk moeten we de top zien te bereiken.

“Terwijl de één twijfelt of de stenen wel goed vastzitten en de andere met knikkende knieën verder omhoog gaat, komen we toch steeds dichter bij ons doel.”

Een spannende onderneming zo blijkt. Terwijl de één twijfelt of de stenen wel goed vastzitten en de andere met knikkende knieën verder omhoog gaat, komen we toch steeds dichter bij ons doel. Een dikke twintig minuten later zijn we allemaal boven en staan we gewoon op de top van Becca della Traviersiere (3.344 meter). Een formidabel uitzicht wacht hier op ons en we genieten dan ook met volle teugen. We did it! Met trots wappert onze Decom-vlag tussen ons in voor onze topfoto!

We did it! Met trots wappert onze Decom-vlag tussen ons in voor onze topfoto!

Voor het goede doel

Met dit initiatief zamelen we geld in voor de Gikeno Foundation die zich inzet voor beter onderwijs aan de Gikeno basisschool in Kenya. Deelnemers aan de Challenge zijn in eigen kring op zoek gegaan naar sponsoren, die een bijdrage hebben gedaan welke volledig ten goede kwam aan de Gikeno Foundation en de Gikeno Primary School. Hiervoor werken we samen met Just Giving, zodat we weten dat het geld goed terecht komt.

Top met vlag
Belgacom
Centric
Enexis

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.