Lees ons blogBlog overzicht
“Een nieuwe identiteit betekent meer dan een nieuw logo en een nieuwe website."
Decom, de vrolijke vakspecialist op het gebied van technologiedetachering, was toe aan een nieuwe huisstijl en website. Daarvoor stelden ze zelf een team samen met ontwerpers Vruchtvlees en ontwikkelaars van Elephant. De nieuwe look moest namelijk zowel de expertise als de gezelligheid van Decom uitstralen. “Een echt dreamteam”, zegt Daan van Mosseveld, managing director van Decom.
Decom wilde een huisstijl die beter aansloot bij wie ze zijn en hun ambities. “Neem bijvoorbeeld ons kleurenpalet, dat we hebben geleend van Le Corbusier,” zegt Daan. “Het blauw past bij ons specialisme, het geel staat voor onze vrolijkheid en het oranje en het beige voor het menselijke en het gezellige.”
Vruchtvlees ontwerper Rindor Golverdingen vult aan: “Een nieuwe identiteit betekent meer dan een nieuw logo en een nieuwe website. We proberen het gevoel, de ambities en de mensen achter een merk te definiëren. Dit uit zich uiteindelijk in een breed scala aan producten. Daarbij hoort ook een team van creatieven die deze toon kunnen doorzetten in bijvoorbeeld tekst of fotografie.”
“Een nieuwe identiteit betekent meer dan een nieuw logo en een nieuwe website."
“In Decom zagen wij vooral professionaliteit, innovatie, persoonlijke aanpak en een vleugje zuidelijke gezelligheid.”
Rindor Golverdingen, Vruchtvlees
Bovendien was er ook op technisch gebied behoefte aan een nieuwe site. Daan: “Er was ook behoefte aan een nieuw applicant tracking system (ATS), waar vacatures en sollicitaties makkelijk in beheerd konden worden”. Daarnaast was het nodig om de site zo te maken dat hij ook goed te bekijken is op telefoons en tablets. “Heel belangrijk in deze tijd”, zegt Micha Ligtvoet, projectmanager van Elephant.
Om te zorgen dat de beste mensen aan dit project werkte, koos Decom voor twee partijen: een creatieve en een technische. Daan: “Ze kenden elkaar nog niet. We hebben ze dus aan elkaar gekoppeld. Dat was misschien even wennen, maar dat spanningsveld is volgens mij juist goed. We wilden iedereen uitdagen om de grenzen op te zoeken. We denken dat we hierdoor het maximale resultaat hebben bereikt.“
Om voor alle partijen duidelijk te krijgen waar Decom voor staat, organiseerde Vruchtvlees creatieve sessies waar de de strategie werd bepaald. Rindor: “Een strategie die aansluit bij Decoms langetermijnambities. In Decom zagen wij vooral professionaliteit, innovatie, persoonlijke aanpak en een vleugje zuidelijke gezelligheid.”
Nadat de nieuwe look van Decom was bepaald, sloot ook Elephant aan in deze sessies. Micha: “Dit waren leuke sessies. Wij hebben aan de hand hiervan persona’s ontwikkeld; voorbeeldgebruikers van de website. Wat zijn hun wensen, wat zoeken zij, kunnen ze dat makkelijk vinden? Die online strategie is belangrijk.”
Ook aan de achterkant heeft Elephant dingen verbeterd. Micha: “Wij hebben het CMS gebruiksvriendelijk gemaakt voor Decom, zodat ze zelf makkelijk hun pagina’s kunnen opbouwen uit verschillende blokken. Het moet voor hen makkelijk zijn om zelf iets moois te maken.”
“Zij zijn goed in wat zij doen, en daar hebben wij altijd vertrouwen in gehad.”
Daan van Mosseveld, Decom
Een nieuwe fotografiestijl, nieuwe tone of voice, een nieuwe website en een nieuwe huisstijl volgden. Die nieuwe fotografie is gemaakt door Jordi Huisman. Hij werkt vaker samen met Vruchtvlees en werd door hen benaderd om ook voor Decom foto’s te maken in zijn typische ongedwongen en lichte stijl. Huisman heeft een dag rondgelopen bij Decom, als een fly on the wall: “Als mensen gewoon hun gang gaan, geeft dat de meest natuurlijke foto’s.”
Soms zet Jordi een foto wel in scène, zoals de oorspronkelijke openingsfoto van de website: “Ik zag dat het een mooi hoekje was, met veel ruimte eromheen. Dat is handig als er nog tekst overeen komt. Toen heb ik iemand die aan het werk was gevraagd of hij in daar wilde gaan zitten en daar even met zijn telefoon te spelen.”
“Decom stond open voor het verkennen van onbewandelde paden en creatieve ingrepen.”
Rindor Golverdingen, Vruchtvlees
De nieuwe tone of voice en de teksten op de website zijn gemaakt door Hotel Content. Ook zij werken vaker samen met Vruchtvlees. Naast een nieuwe visuele stijl moest er ook een nieuwe stijl van spreken komen. Ko van ’t Hek van Hotel Content: “Na een uitgebreid gesprek bij Decom begrepen we dat ze zowel kunde als gezelligheid willen uitstralen. Vervolgens kregen we alle ruimte om los te gaan, bijvoorbeeld op de openingszinnen op de website. Volgens mij hebben we de juiste toon geraakt.”
Deze ruimte herkent Rindor: “Decom stond open voor het verkennen van onbewandelde paden en creatieve ingrepen.” Voor Daan was het niet meer dan logisch om creatieve partijen zoveel ruimte te geven: “Zij zijn goed in wat zij doen, en daar hebben wij altijd vertrouwen in gehad.”
Daan is blij met het team en met de samenwerking: “Het was fijn samenwerken. Ze waren allemaal professioneel en makkelijk in de omgang. Ondanks de grootte van het project is alles soepel verlopen.” Het was hard werken, geeft ook Micha aan: “Ik sprak Tom Benders van Decom in bepaalde weken vaker dan mijn eigen vrouw. Maar op een goede manier.” Ook Rindor is enthousiast over de samenwerking: “Het voelt alsof we nieuwe vrienden hebben gemaakt.”
“Vruchtvlees maakt on- en offline identities en doet dit met een 10 koppig enthousiast team.”
Website“Met een compact team online specialisten helpen we organisaties met mooie online producten.”
Website“Voor leesbare en deelbare content. Wij schrijven en laten anderen beter schrijven.”
WebsiteLees ons blogBlog overzicht