Als moderne recruitment marketeer heb je ongelofelijk veel mogelijkheden, maar ook een aantal valkuilen. Noem me een optimist, maar ik denk dat we een hele mooie, innoverende tijd tegemoet gaan waarin marketeers alle mogelijkheden steeds beter gaan gebruiken! Dit zijn mijn 9 tips om in dit moderne marketing landschap een voorsprong te nemen.
Tip 1: Onderscheid je met creativiteit
Goed doordachte, aantrekkelijke ontwerpen en teksten zijn essentieel om mensen aan te trekken. Veel bedrijven verdrinken in de ruis van alle gelijksoortige communicatie van concurrenten. Zorg voor een fris beeld en geluid dat onderscheidend is! Zo hebben wij de perfecte match gevonden in het creatieve bureau Vruchtvlees.
Tip 2: Ga voor ondersteuning #inbound marketing
Denk niet alleen aan de informatie die jij aan je doelgroep wilt geven, maar aan de informatie die jouw doelgroep wilt vinden. Dit is een wezenlijk verschil! In tegenstelling tot traditionele sales- en marketing technieken zoals cold calling, e-mail en reclame, beantwoord je met inbound marketing de vragen van je doelgroep. Wees niet bang om transparant te zijn en informatie te delen. De concurrentie leest je artikelen, maar hun klanten ook!
Tip 4: Ga bewust om met automatisering
Recruiters worden vaak gezien als machines die iedereen als een nummertje behandelen. Ga dat sentiment tegen, door op een zo persoonlijk mogelijke manier met kandidaten om te gaan en te reageren op alle berichten. Oprechte betrokkenheid is key!
Tip 5: Kortetermijn oplossingen, langetermijn effecten
Ik heb gemengde gevoelens bij clickbaits, sign-up gates en remarketing campagnes. Het kan erg handig en effectief zijn, maar het moet persoonlijk contact niet in de weg staan. Een persoonlijke ergernis: overmatig gebruik van remarketing campagnes zonder limiet, waarbij je nog weken nagezeten wordt met advertenties over een onderwerp waar je 1x iets over heb opgezocht. Heb jij ook dergelijke marketing ergernissen? Ga bij jezelf na of je je hier niet zelf ook schuldig aan maakt.
Tip 6: Ambassadeurs? Je medewerkers!
Een bedrijf is altijd gebaat bij goede ambassadeurs. De beste ambassadeurs van je bedrijf zijn de eigen medewerkers. Zorg er dus voor dat de bedrijfscultuur geworteld is bij al je medewerkers. Zorg dat de cultuur en waardes zelfs al tijdens het sollicitatiegesprek ter sprake komen. Als zij die goed uitdragen, is dat het beste visitekaartje dat je kunt hebben.
Tip 9: Zet analytics in om aan iedere stap waarde toe te kennen
Google Analytics biedt geweldige mogelijkheden voor recruitment marketing om de bronnen van voorafgaande bezoeken mee te nemen in je analyse! Door middel van goed ingestelde doelen en het inrichten van UTM tags bij je referral links, kom je al een heel eind!