Het gebeurt te vaak dat een recruiter of sourcer tegenover een kandidaat zit met uitsluitend de informatie uit het functieprofiel.

Dit is zonde: het lezen van de vacature kan een sollicitant namelijk ook zelf! Lees je goed in en je zult zien dat wanneer je ook maar een beetje beter op de hoogte bent dan je collega recruiters en sourcers, kandidaten dit gelijk waarderen en je vanzelf voorzien van nog meer waardevolle info.

Het is dus belangrijk om, nog voordat je een vacature uitzet, goed onderzoek te doen naar de positie waarvoor je gaat zoeken. Kijk goed naar de klant, maar ook naar de branche, specifieke domeinen en achtergronden van de vacature.

“Het lezen van de vacature kan een sollicitant ook zelf!”
Vacature Engineer

De meeste vacatures bestaan uit twee specialismen/vakgebieden, zoals ‘Analyst Chemie’, ‘HR Manager Detachering’ en ‘Werkvoorbereider Glasvezel’. Zo bestaat de vacature Werkvoorbereider Glasvezel uit de specialismen/vakgebieden “werkvoorbereiding” en “glasvezel”. Dat betekent dus dat je beide goed moet onderzoeken. Daarvoor is Wikipedia alleen niet genoeg. Om werkelijk toegevoegde waarde te hebben in gesprekken met je kandidaat en je klant, is het belangrijk zoveel mogelijk bronnen te raadplegen. Denk daarbij aan klant specifieke websites, handleidingen, functieprofielen en YouTube.

Kortom: word echt eigenaar van je vacature en je zult zien dat je eindelijk echt in gesprek raakt met je kandidaat.

Vers op het blog

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief:

Vergroot kaart